A zaklatás élményét talán már Te is megtapasztaltad az életedben kisebb nagyobb mértékben. Elég egy viccnek szánt névtelen pletyka elterjesztése, amelynek tartalma úgy érzed, rossz színben tüntet fel Téged. A zaklatás palettája persze ennél sokkal szélesebb, az eredmény azonban az, hogy rosszul érzed magad, esetleg megfélemlítve, kihasználva, bántva, csúfolva, megalázva stb.
Az internet elterjedésével (ma már szinte bárhol elérhető egy erre alkalmas mobil készülék segítségével) és az internetes alkalmazások (közösségi oldalak) használatával a zaklatás új, lehetőségekben igen gazdag eszköztára jelent meg. Az internet hozzáférhetősége egyre fiatalabb gyermekek számára enged szabad utat, hogy a klasszikus zaklatással szemben névtelenül, lényegesen nagyobb támogatói bázissal bántsák kortársaikat.
Senkár Évával az „Állítsuk meg az internetes zaklatást” című kerekasztal beszélgetés rendezvény szervezése közben ismerkedtünk meg. Éva a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány gyermekpszichológusa, olyan gyakorlati tapasztalattal rendelkezik a gyermekeket érintő mindennapi lelki problémákkal kapcsolatban, amely valószínűleg egyedülálló, de legalábbis nagy ritkaság. Szakmai hozzáállása mellett közvetlensége, kedvessége és a gyermekek védelme iránti elkötelezettsége követendő példa lehet sokunk számára.
A következő kérdésekre kerestük a válaszokat:
- Mivel foglalkozik Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány
- Mit jelent a zaklatás?
- Mi a különbség a klasszikus és az internetes zaklatás között?
- Mik a zaklatók motivációi?
- Mitől válik valaki könnyebben áldozattá?
- Szülőként mit tehetsz, ha kiderül a gyermekedet zaklatják?
- Mi a teendő, ha a gyermeked a zaklató?
- Hogyan előzhető meg a zaklatás?
A beszélgetés során a következő forrásokra hivatkoztunk:
- Kék Vonal Gyermekkrízis alapítvány (www.kek-vonal.hu)
- Safer Internet (www.saferinternet.eu)
- Biztonsagosinternet.hu (www.biztonsagosinternet.hu)
Nagyon köszönjük Évának a lehetőséget, hogy beszélgethettünk egy kicsit az internetes zaklatás témájáról.
Hagyj üzenetet