Howard Gardner, a Harvard Egyetem pszichológia professzora szerint nem csak egyféle intelligencia létezik, ő dolgozta ki a “többszörös intelligencia” elméletét. És akinek van gyereke, pontosan tudja, mennyire igaz, hogy többféle intelligenciánk van, mindenkiben ott van mind a nyolc, eltérő erősségekkel és kevésbé erősekkel :). Korábban a kikristályosodott és folyékony intelligenciákról írtunk, most folytatjuk az intelligenciák bemutatását.

Fontos, ha tudjuk, hogy mindenkinek vannak erősségei, és érdemes ezek kiteljesítésére fókuszálnunk, ahelyett, hogy folyton azt néznénk, mi az, ami még nem megy. Ha mégis szeretnél erősíteni néhány készséget, amelyek hiánya zavar, itt a lehetőség!
Az alábbiakban megtalálod a mind a 8 intelligenciát Gardner rendszeréből, és adunk néhány tippet is, hogyan fejleszthető az adott terület.

 A 8 intelligencia:

Nyelvi-verbális

nyelvi verbális intelligenciaEzt az intelligenciát nagyra becsülik és értékelik az oktatási intézményekben. Könnyen mérhető, hiszen a beszéd, az olvasás, írás készsége ide tartozik. A népesség jelentős része tud beszélni, és megtanul írni és olvasni, tehát ez az intelligencia elég “általánosnak” mondható. Ide sorolják a kommunikáció képességét, hogy megértsünk és átadjunk információkat, nyelvet tanuljunk, ki tudjuk fejezni saját gondolatainkat, és elmagyarázzuk ismereteinket másoknak.
Mesék vagy történetek közös mesélésével fejleszthető ez az intelligencia, hiszen mesélés közben figyelni kell az elérendő célra, a történet részleteire, szereplőire és a történet előzményeire is.

Matematikai-logikai

Számok és műveletek, minták felismerése és alkalmazása az elsődleges ismérvek ennél az intelligenciánál. Ide tartozik a – különböző ismérvek szerinti – csoportosítás, kategorizálás is, összefüggések felismerése és érvek felállítása, valamint az általánosítás készsége is . Szintén értékelt és kiemelt fontosságú az iskolai oktatásban. Ha problémamegoldó gondolkodásunkat szeretnénk fejleszteni, érdemes talányok, rejtvények megfejtésébe fogni, de akár egy jó krimi során is törekedni arra, hogy kitaláljuk, ki lehetett az elkövető.

Természeti

Ez az intelligencia van segítségünkre ha a természet “élő részei” a növény-és állatvilág résztvevőit, jelenségeit vizsgáljuk. Szintén ezt az intelligenciát használjuk, ha a természeti jelenségeket, mint időjárás vagy földrajz. Minél több időt töltünk a szabadban, annál inkább változik a látásunk a bennünket körülvevő természeti környezet iránt. A természetben tett kirándulások, megfigyelések, növények vagy állatok egyes fajainak összehasonlítása, azonosítása gyereknek, felnőttnek egyaránt élmény lehet.

Személyek közötti/társas

társas intelligenciaEgyfajta érzékenység megléte mások érzelmi állapotának, hangulatának érzékelése folytán. Képesség a konfliktusok kezelésére és együttműködésre, az empátia alkalmazására hétköznapi szituációkban. Akinél ez az intelligencia erősen jelen van, könnyen megtalálja a hangot másokkal, jól tud csapatban dolgozni, és néha vezető szerepben találja magát. Érdemes egyrészt szavakkal is kifejezni bizonyos érzéseket, hogy így is könnyebé tegyük a felismerésüket a későbbiekben, ugyanakkor jó móka lehet csak megfigyelni beszéd közben mások gesztusait, kézmozdulatait, mimikáját, hiszen ezek is mind utalnak a kommunikáló személy érzelmi állapotára, vagy az általa mondottakkal való személyes viszonyára. Ezek az információk  pedig értékesek a számunkra, minden egyes kommunikáció során.

Személyes

Önismeret. Saját képességeink , vágyaink, korlátaink ismerete, és ezen ismeretek birtokában meghozott döntéseink adnak visszajelzést ezen intelligenciánkról.  Saját magunk elfogadása – hibáink dacára vagy azok eredményeként – sokat segít a döntési helyzetekben is.  A pozitív élmények megélése, és azok elraktározása jó hatással van a tanulási képességeinkre. Az érzelmeink beazonosítása, megélése és elengedése segít abban, hogy megismerjük saját reakcióinkat, és elfogadjuk azokat, vagy változtassunk rajtuk.

Zenei

A zenei előadás és a zenei hallás készsége – amelybe beletartozik a hangok  és dallamok hallásának és látásának képessége, valamint az ezekkel való játék és maga a zene írása vagy átírása is. Minden alkalommal, amikor egy dal segítségével tanultál meg valamit, a zenei intelligenciádat használtad az új ismeretek rögzítéséhez.

Mozgásos/testi

Uraljuk a testünket. Mozgáskoordináció, hajlékonyság, egyensúlyérzék, kézügyesség. Ide tartoznak mind a térbeli, nagy mozgásos; mind a finom-motorikus mozgások, mint a kézügyesség vagy a tapintás. A testünk mozdulatai érzéseket, gondolatokat is kifejeznek, így adva át az üzenetet a nézőnek. Hiszed vagy sem, a testi intelligenciát akkor is használjuk, amikor észre sem vesszük. Matematika tanulásánál remekül használhatóak az ujjak –  gyerekek néha öntudatlanul is megérintik az ujjaikat számolásnál, sőt néha kifejezetten segítségül is hívják őket. Fejlesztenéd? Kezdd a tánccal!

Végül, de nem utolsósorban, a 8 intelligencia sorában:

Térbeli

El tudsz igazodni a térképen, jól elnavigálsz ismeretlen helyen is? El tudod képzelni, hogy néz ki valami 3D-ben, amit csak vázlatban láttál? Ha nem csak belső képeket, de látható, élvezhető alkotásokat is létre tudsz hozni, vagy ha csak egyszer láttál valamit, de azonnal fel tudod idézni amint szóba kerül, minden bizonnyal hangsúlyos nálad ez a fajta intelligencia. Azoknak, akik a térben dolgoznak, szükségük van rá, hogy alkotás előtt először lássák maguk előtt, mindazt, amit fel kívánnak építeni. Ha fejlesztenéd: érdemes a vizualizációval kezdeni. Képzelj el valamit, és próbáld meg érzékletesen közvetíteni mások felé.

Ha szeretnél hetente Hasznos Tippeket kapni az empatikus kommunikáció gyakorlatáról, csak írd be ide a neved és az email címed, és a következő heti tippet már küldjük is! Ráadásul azonnal kapsz egy e-bookot is!

0