DühA düh az egyik legerősebb és leginkább félreértett érzelem. Sajnos a düh téves értelmezése sok hibás viselkedésformához vezet.
Következzen 7 mítosz a dühről, amelyeket ideje lelepleznünk:

1. A düh negatív érzelem

Nem olyan rossz dühösnek lenni. A düh normális és egészséges érzelem. Tulajdonképpen sok igen jó dolog származik a dühből, és e dühös érzések pozitív változásokhoz vezethetnek. Sok társadalmi igazságtalanság esetében volt szükség dühös emberekre. Mi történt volna, ha a márciusi ifjak nem éreznek dühöt?

2. A düh egyenlő az agresszióval9

Sokan összetévesztik a dühös érzelmeket és az agresszív viselkedést. Míg dühösnek lenni normális és egészséges, az agresszív viselkedés nem az. Több jól működő módszer van a düh kezelésére, amelyhez nincs szükség fenyegetésre vagy erőszakra.

3. A dühkezelés nem működik

Amikor hiányzik a düh kezelésének képessége, az érzelmek az élet minden területén problémákat okozhatnak. A düh egészségtelen kifejezésének eredménye sok párkapcsolati probléma, munkahelyi nehézségek és akár jogi ügyek is.  A düh kezelésével foglalkozó csoportok és terápiák lehetőséget biztosítanak a résztvevőiknek, hogy csökkentsék az agresszív kitöréseket. A kognitív viselkedés terápia hatékony kezelési módszernek bizonyult a dühkezelésben.

4. A düh csak a fejedben létezik

A düh nem csak az agyunkat érinti. Gondolj csak arra, amikor legutóbb igazán dühös voltál. Nagy valószínűséggel emelkedett a szívverésed, az arcod kipirult és talán a kezed is remegett. Mindez azért van így, mert a düh fizikai választ idéz elő, és ez a válasz az, ami gyakran olajat önt a tűzre. Annak megtanulása, hogyan lazíthatod el a tested és az elméd a kulcs ahhoz, hogy csökkenthesd az agresszív kitörések számát.

5. A düh kitöltése segít, hogy elengedd

A párnaboksz, az üvöltözés vagy a szoba szétverése nem segít, hogy elengedd a felgyülemlett haragot. Ennek ellenkezőjét mutatták ki: minél inkább belefeledkezel a dühöd kitöltésébe, annál vacakabbul érzed magad.

6. Ha nem veszel tudomásul a dühödről, majd elmúlik

A düh elnyomása szintén nem egészséges. Mosolyogni, hogy elfedhesd a frusztrációt, letagadd a dühös érzéseinket, vagy hagyni közben, hogy mások rosszul bánjanak veled, csak hogy megőrizd a békét, oda vezet, hogy a dühöd befelé fordul. Az elnyomott düh pedig számtalan fizikai és lelki betegség hátterében megtalálható, a magas vérnyomástól a depresszióig.

7. A férfiak dühösebbek, mint a nők

A kutatások folyamatosan megerősítik, hogy a férfiak és nők azonos arányban élnek meg dühös érzelmeket. csak másképpen fejezik azt ki. Míg a férfiak nagyobb valószínűséggel lesznek agresszívek és lobbanékonyak az érzelmeik kifejezésekor, a nők általában indirekt megközelítést használnak, mint pl. megszakítják a kapcsolatot valakivel.

Működő módszerek a düh kezelésére

A legjobb mód arra, hogy megtanuljunk bánni a dühünkkel, az, ha találunk egy jó módot a kifejezésére. Ha a dühöt valami építő jellegű tevékenységbe tudjuk fordítani, azzal pozitív változást indíthatunk el, és ez a lehető legjobb módja annak, hogy együttműködjünk a haragos érzelmeinkkel.

Mielőtt kifejezed a haragodat, meg kell értened, hogyan is érzel egyáltalán. Gyakorold, hogy felismerd, mikor érzed magad pl. frusztráltnak, csalódottnak vagy ingerültnek.

Figyelj oda a korai jelekre, amikor érzed, hogy bedühödsz. Adj egy kis időt magadnak, mielőtt cselekednél, hogy meg tudj nyugodni, mielőtt a dühöd a robbanás közeli szintre ér. Sétálj egyet vagy végy néhány mély lélegzetet, hogy mind a tested, mind a lelked meg tudjon nyugodni.

Amikor már nyugodtabb állapotban vagy, tégy lépéseket azért, hogy megoldd a problémát, és egy hatékonyabb módon fejezd ki magad. Az érzelmi intelligenciád fejlesztése segítségedre lesz abban, hogy ne tégy meg olyan dolgokat, amelyeket később megbánsz.

Az írás Amy Morin cikke alapján készült, a szerző engedélyével, akinek “13 dolog, amit a szellemileg erős emberek nem tesznek” c .könyve hamarosan magyarul is megjelenik.

Ha szeretnél tanulni az érzelmi intelligenciáról, és használni az így megszerzett készségeket itt kaphatsz hozzá hatékony segítséget:

Érzelmi intelligencia gyakorlatok és az 5 érzelmi intelligencia készségterület

Érzelmi Iránytű

0